M. Bartuška: dėl sankcijų „Lietuvos geležinkeliai“ netektų apie 19 mln. eurų per metus (dar papildytas)

naujos paskutinės 7 pastraipos

Vilnius, birželio 25 d. (BNS). Bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ dėl Europos Sąjungos sankcijų Baltarusijai negautų apie 19 mln. eurų pajamų per metus, teigia bendrovės vadovas Mantas Bartuška. 

Pasak jo, preliminariais duomenimis, sankcijos gali 20 proc. sumažinti per Lietuvą geležinkeliais vežamų trąšų ir apie 0,5 mln. tonų naftos produktų.

„Preliminariais skaičiavimais, jei netektume šių krovinių, tai trąšų atveju negautume apie 14 mln. eurų pajamų per metus, o naftos produktų kontekste negautume apie 4-5 mln. eurų pajamų per metus“, – spaudos konferencijoje sakė M. Bartuška. 

Pasak jo, jei įmonei pačiai nepavyktų kompensuoti praradimų, iš valstybės reikėtų apie 10 mln. eurų paramos infrastruktūrai išlaikyti. 

Jis atkreipė dėmesį, jog sankcijos galios tik naujoms sutartims, todėl vežimai pagal dabartines sutartis toliau galės vykti. „Lietuvos geležinkeliai“ su Baltarusijos kalio trąšų gamykla „Belaruskalij“ turi ilgalaikę sutartį iki 2023 metų pabaigos. Vis dėlto, pasak jo, vežimai sutrikti gali ir anksčiau. 

„Tai nereiškia, kad tikrai tie produktai galės važiuoti iki 2023 metų pabaigos, nes sankcijos veikia ne tik Lietuvos, bet ir visos Europos Sąjungos įmones. Jeigu pas kažką logistikos grandinėje sutartys yra trumpesnės, jos, natūralu, nutrūks, sutarčių pratęsti nebus galima, ir tada efektas atsiras“, – sakė M. Bartuška. 

Jo teigimu, norint sušvelninti apribojimų įtaką, siekiama diversifikuoti veiklą, kuo daugiau krovinių vežti geležinkeliais, optimizuoti veiklą. 

„Jei nepavyktų tomis priemonėmis kompensuoti numatytų praradimų, kad transporto sektorius ir toliau liktų konkurencingas, nereikėtų reikšmingai didinti infrastruktūros tarifų, galima ir valstybės parama būtent viešajai geležinkelių infrastruktūrai“, – sakė bendrovės vadovas. 

M. Bartuška teigė kol kas išsamiai neaptaręs situacijos su „Belaruskalij“, su ja tik apsikeista informacija, jog krovinius kol kas galima vežti.

Pernai „Lietuvos geležinkeliai“ vežė apie 11 mln. tonų „Belaruskalij“ trąšų.

Pasak M. Bartuškos, sankcijoms paveikus krovinius, Baltarusijos įmonė turės ieškoti alternatyvų. 

„Scenarijų, matyt, gali būti įvairių, viešai diskutuojama, kad Rusija siekia perimti baltarusiškų trąšų krovinių srautus, net siūlydama savo pajėgumus Rusijos uoste, o laikinai rusiškas trąšas veždami per Latvijoje esančius savo terminalus. Ar tai įvyks, pamatysime, tai vienas iš scenarijų“, – sakė įmonės vadovas. 

„Jei pilnai įsigalios apribojimai daliai trąšų, „Belaruskalij“ bet kuriuo atveju turės ieškoti vežimo alternatyvų ne per Europos uostus, viena iš galimų – Ukrainos alternatyva“, – kalbėjo jis. 

Europos Sąjunga ketvirtadienį oficialiai įvedė sankcijas svarbiems Baltarusijos ekonomikos sektoriams, didindama spaudimą autoritarinio prezidento Aliaksandro Lukašenkos režimui po civilinio lainerio priverstinio nutupdymo Minske

Naujasis sankcijų paketas numato priemones, varžančias Baltarusijos galimybes eksportuoti kalio trąšas, naftos produktus ir tabako gaminius, sakoma Bendrijos pranešime.

Autorė Erika Alonderytė

[email protected], +370 5 205 85 11, Verslo naujienų skyrius

dalintis